lørdag 17. november 2007

Magasinett

Nettstedet Magasinett er et elektronisk magasin som blir publisert på nynorsk. Magasinett sier selv at det retter seg mot ”alle oppegående mennesker”, men at stoffet kanskje mest er rettet mot elever og lærere i ungdomsskolen og i den videregående skolen. Magasinett har flere interne lenker, blant annet til bok- og filmanmeldelser. Her kan nettbrukeren lese om den nyeste boken til Helene Uri og filmatiseringen av Erlend Loes roman ”Tatt av kvinnen”. Nettstedet har også en egen kategori som heter Synsingar. Her er korte tekster av flere skribenter. Are Kalvø, Frode Grytten og Linda Eide (kjent fra Norgesglasset og Norsk attraksjon) er noen av bidragsyterne. Hvis du går med en liten skribent i magen, er det mulig å sende inn egne tekster som kan bli publisert.

Når det gjelder designet av nettstedet, er det valgt duse farger som fremhever de forskjellige tekstelementene. Blått blir brukt som kontrast til den beige bakgrunnen for å tydeliggjøre hovedoverskrifter. De blå hovedoverskriftene gjør det lett å navigere rundt omkring på nettstedet. Det er lett å se hvor på nettstedet man er, og det er lett å komme tilbake til hovedsiden. Jeg tror nok at designet passer lærere bedre enn elever. Det er ikke noe futt og fart eller sterke farger som kan være med å pirre nysgjerrigheten. Nettstedet bruker riktignok en kombinasjon av bilder og tekst, og er et multimodalt nettsted, men det hele blir litt tannløst.

At designet kanskje er litt kjedelig betyr ikke at nettstedet er dårlig laget. Det er mye fint også. Under overskriften Skrivekløe kan man for eksempel få tips til hvordan man kan skrive bedre tekster og man kan lære å lage tegneserier. Norsklærergenet kan ikke skrus av, og når jeg nå er inne og snuser på nettstedet igjen, tenker jeg at det er flere tekster her jeg vil bruke i norskundervisningen. Copy-paste…

3 kommentarer:

Edel sa...

Hei!
Edel her. Eg kommenterer alt eg ser av innlegg om nettstadsanalyse fordi eg ikkje finn noko der eg skal skrive kommentarar.agodt jobba. Eg har vore innom internpeikarane dinne og funne sida du kommenterer. Eg har til og med tipsa tre norsklærarar på skolen om at ho finst, i tilfelle dei ikkje veit det frå før. Ha ei fin førjulstid.

ruth sa...

Bra analyse, og så likte jeg godt at du peker utover teksten din til andre nettsteder. Godt jobbet!

Ann-Elin sa...

Beklager at jeg er så sen med innlegget, har mange unnskyldninger på lur....
Fin analyse og beskrivelser av nettstedet. Etter å ha lest blogginnlegget ditt fikk jeg lyst til å se det, og har nå lagt det til i favoritter og blir å ta det i bruk senere. Lykke til videre med de digitale ideer:) God Jul!!